Om

”Om tävlingsbidraget”

Om oss
Vi som bloggar på den här sidan är går i 2a på Rotundaskolan. Rotundaskolan är en Pysslingen skola i Västerås. I vår klass är vi 18 barn som gärna bjuder in både stora och små till att följa vårt skolarbete här på bloggen. De äldre inläggen handlar om allt möjligt men nu bloggar vi mest om hur vi arbetar med digital pedagogik och delar med oss av digitaliseringen i skolan.

Jag som är pedagog i klassen heter Cecilia Johansson och jobbar även som förstelärare med inriktning IKT.

Syfte och mottagare
Vi vill gärna att båda kända och okända besöker vår blogg.
Vår blogg är till största delen en bilddagbok med så lite text som möjligt. Vi har gjort den till just en bilddagbok för att alla ska kunna följa vårt skolarbete, oavsett ålder, bakgrund och språk. Vi har lite texter med på en del av våra inlägg och för att alla ska kunna ta del av dessa så kan man använda funktionen google translate som finns till höger på vår sida.

Kanske går du som läser detta i en annan klass eller på en annan skola och vill följa vad vi gör.
Kanske är du förälder till någon av oss i klassen och besöker bloggen när vi barn är i skolan. Då vet du redan innan du hämtar på skolan vad vi har jobbat med och kan vara mer delaktig i vårt lärande.

Eller kanske är du lärare.  Då kan du få nya ideer, se nya arbetssätt och finna inspiration om hur vi möter digitaliseringen i skolan.

Och självklart, så jobbar vi själva med vår blogg och besöker den tillsammans på lektionerna för att uppleva saker om och om igen och reflektera över lärandet.

Vi hoppas att ni som besöker vår blogg gör det med ett fritt sinne och inspireras till att prova det vi gör, att ta steget och redan nu utveckla lärandet med hjälp av IKT.

Ja,vem du än är så är du varmt välkommen att följa, kommentera och bli fylld av värme av allt kul vi gör tillsammans.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedgogisk koppling
”Bakom” varje foto och i allt vårt digitala arbete finns ett centralt innehåll, en förmåga eller en del i läroplanens kapitel 1-2.
Genom att lägga ut bilder från vårt skolarbete på bloggen får vi elever också möjlighet att reflektera över våra skoldagar, våra mål och vad vi gör och varför. Vi får tillfälle att tillsammans diskutera mål och metoder och uppleva våra skoldagar om och om igen. Det skapar gemenskap.

Vår blogg är till största del en bilddagbok och vi i klassen använder våra foton när vi tränar på förmågor såsom att förklara, berätta, diskutera, argumentera och lyssna. Bloggen är även en samlingsplats där vi lägger in aktuella länkar, filmer mm som vi använder. Då kan vi fortsätta och prova saker hemma också.

”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”.

 

När vi använder vår blogg i klassen kan vi även koppla det till det centrala innehållet:

”Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer”

 

Genom att blogga jobbar vi även med källkritik och hur man förhåller sig på nätet.

Vår blogg är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

Upphovsrätt
Vi som fotat och filmat är lärare och elever i klassen och till alla elever som är med på foton så har föräldrarna gett sitt godkännande. Övriga bilder är hämtade från Webbstjärnans hemsida eller andra fria resurser. Genom vårt arbete med webbpublicering har vi fått många tillfällen att prata om både upphovsrätt och källkritik.

Vad har vi lärt oss?
Vi har lärt oss mycket om vad man kan använda internet till och hur olika appar och internetsidor kan göra skolarbetet än mer lustfyllt och lärorikt.
Vi har också känt stor gemenskap genom att blogga tillsammans.
Det var till en början svårt att förstå hur hela världen kan se vad vi gör, och det har känts stort och spännande. Sen har vi självklart lärt oss hur man surfar schysst.

 

Varmt välkomna att titta in, skriva en kommentar och ta del av våra skoldagar.

 

Internetstiftelsen i Sverige erhåller en fri och i tiden obegränsad rätt att använda det på webbsidan publicerade materialet i syfte att marknadsföra Webbstjärnan, Internetstiftelsen i Sverige eller användandet av Internet i stort. Internetstiftelsen i Sverige kommer att spara det på webbsidan publicerade materialet för framtida forskningsändamål.
Ur Avtalet för Webbstjärnan